About Me

My photo
Pulau Pinang
Me ~ Simple ~ Crazy (Kadang-kadang)~ Blur(haha) ~ pendengar yang baik... :) True friends are two people who are comfortable sharing silence together...

Pages

Monday 14 January 2013

Betul! Suami Aku Pelakon - Bab 3



Irfan dan Izz kini melalui Lebuh Raya Utara Selatan dan baru sahaja melepas Bukit Merah. Izz memandu hanya ditemani dengan DJ Radio dan lagu-lagu terbaru yang berkumandang di radio. Irfan pula baik punya lentok. Kerja tidur aje mamat ni… desis hati Izz.
Channel radio ditukar. Haa, lagu ni baru awesome! Volume dikuatkan. Sudah ber degum-degum suasana di dalam kereta itu memutarkan lagu Moves Like Jagger.
Irfan membuka kelopak matanya perlahan. Bisingnya! Dia menoleh kepalanya ke kanan. Izz sedang terkumat-kamit mulutnya bernyanyi seiringan dengan Adam Levine. Irfan mencebik. Perasan kau tengah berduet dengan dia ke? Gumam Irfan. Kalau kau berduet dengan dia, maknanya kau ni Christina Aguilera lah! Irfan tersenyum sendiri.
“Bangun pun…yang kau senyum ni apahal? Kena sampuk dengan hantu? Ish! Borak lah dengan aku! Nanti aku tertidur kang… padan muka kita berdua. Memang padam terus lah lepas tu…” marah Izz.
“Aku letih lah…” Irfan jawab lemah.
“Kau sorang je ke yang letih? Habis aku? Bateri aku pun kena cas jugak, dah lemah sangat ni… kejap lagi sampai dekat perhentian lepas ni, kau drive… biar aku pulak yang rest…” Izz telah mengeluarkan kata putus.
“Yelah, aku drive kejap lagi…” jawab Irfan malas. Keluhan kecil dilepaskan. Letihnya! Aku nak tidur puas-puas lepas sampai di rumah nanti.
Lama mereka berdiam diri.
“Kau minat dekat anak Haji Mahfuz ke?” soal Izz tiba-tiba. Bibirnya mengukir senyuman mengusik.
“Huh! Perempuan tu biadap kut… tak ada masa aku nak minat dengan perempuan macam tu. Not my taste!” soalan Izz membuatkan kemarahan Irfan terhadap gadis itu datang menerpa. Geram aku bila dia main-main dengan aku. Boleh pulak takutkan aku…
“Biadap? Wei, kau ni buta ke apa? Sopan macam tu pun kau kata biadap? Cantik macam tu pun kat cakap not my taste? Sahlah kau ni buta.” Izz mengerutkan dahi. Hairan apabila mendengar jawapan Irfan.
“Depan kau memanglah dia sopan, tapi kalau depan aku dia tu dah macam singa… singa zoo yang dalam kandang tu. Singa paling ganas…yang spesisnya asal dari Afrika tuh…” jawab Irfan sarkastik.
“Tapi dia cun kut…” puji Izz sambil mengangkat keningnya berkali-kali.
“Memanglah dia cun…” Irfan menghentikan ayatnya. Kenapa aku macam puji je singa tu? Ish!
Izz tergelak kuat. Mengaku pun…
“Kau jangan nak kutuk dia sangat… nanti berjodoh dengan dia… hambik! Baru kau tahu KLCC tu tinggi ke rendah…”
Irfan mengambil keputusan untuk mendiamkan diri. Malas nak bertekak. Dia memejamkan matanya. Namun wajah gadis itu asyik bermain cak cak pulak. Argh! Apasal aku asyik teringat wajah singa tu? Kenapa dengan aku ni?


Aliya diam menikus. Kepalanya ditundukkan. Sungguh, dia tidak berani untuk menatap wajah Haji Mahfuz pada saat ini.  Wajah yang penuh dengan ketegasan.
“Aliya Marissa…” panggil Haji Mahfuz tegas.
“Ye…ye walid…” dup dap dup dap… apasal jantung aku tiba-tiba pam darah laju pulak ni? Gumam hati Aliya.
“Walid tak pernah ajar anak walid untuk biadap dengan tetamu. Kenapa tadi kamu tak jaga adab?” soal Haji Mahfuz, masih mengekalkan nada ketegasan.
Aliya menggigit bibir. Walid, dia yang biadap dulu…dah lah dia kutuk rumah kita… hmmm…
Setelah menelan air liurnya bertan-tan, barulah dia berani menatap wajah Haji Mahfuz.
“Aliya, kita sebagai umat Islam dituntut memberikan layanan yang terbaik kepada tetamu sama ada tetamu diundang itu ataupun tak. Walaupun penat, kita harus menunjukkan muka yang manis… faham?”
“Faham walid…”
“Dan, kamu tak jaga mata kamu…” tegur Haji Mahfuz lagi.
Glurp! Walid perasan ke aku pandang lelaki tu? 
Haji Mahfuz bangun. Kopiah diperbetulkan.
“Walid tak nak perkara ini berulang lagi… kamu kena ingat, sekiranya ada tetamu datang ke rumah, rezeki akan dimurahkan oleh Allah S.W.T. Walid betul-betul kecewa dengan sikap Aliya …” ujar Haji Mahfuz seraya melangkah pergi dari ruang tamu.
Aliya mengeluh. Tudung bawal berwarna ungu muda diperbetulkan. Kelopak matanya mula berkaca-kaca. Sedih…  Aliya mintak maaf sebab malukan walid. Aliya janji, kalau Aliya jumpa dengan pemuda itu lagi, Aliya akan mintak maaf dengan dia. Bisik hati Aliya, air mata yang mengalir diseka lembut.


2 comments:

Unknown said...

sukalah saya nak lg boleh tq.

Fatin Khalid said...

Baby Mio : boleh2... nanti saya postkan ye? TQ sebab suka... =)