About Me

My photo
Pulau Pinang
Me ~ Simple ~ Crazy (Kadang-kadang)~ Blur(haha) ~ pendengar yang baik... :) True friends are two people who are comfortable sharing silence together...

Pages

Thursday 22 November 2012

Betul! Suami Aku Pelakon - Bab 1



Irfan Danish mengelilingi kereta Hyundai Tucson berwarna putih sambil bercekak pinggang. iPhone masih di dalam tangannya dipandang geram. Nama aje handphone mahal, tapi bila line tak ada, tarafnya sama jugak dengan handphone murah. Dengusan kuat kedengaran. Tekanan perasaan sungguh!
Izz Raiyan… pembantu peribadi Irfan Danish atau PA (Personal Assistant) dan juga merangkap kawan baik Irfan Danish sejak dari kecil lagi, berpeluh-peluh memandang enjin kereta itu. Sejujurnya dia hanya mampu memandang, nak sentuh, tak berani, nanti lagi teruk kereta ini dikerjakannya. Umpama tikus membaiki labu. Matahari mula melabuhkan tirainya.  Sudah hampir masuk waktu Maghrib. Aduh, masak macam ni? Takkan nak duduk dalam kereta malam ni?
“Wei, tak okey lagi ke enjin kereta tu… aku dah serabut ni… dah lah sesat, kereta rosak pulak! Line pun tak ada. Kenapalah diaorang buat tempat shooting dekat tempat macam ni? Dah macam padang jarak padang terkukur! Sekarang kan dah susah… nak balik pun tak boleh ni? Aku dah la ada shooting kat tempat lain pulak ni! Arghhh! Rosaklah nama aku kalau aku datang lambat…” bebel Irfan senafas sambil mengelilingi kereta. Iphone masih di tangannya.
Fuh! Dahsyat mamat ni… senafas dia boleh bertutur ayat sepanjang tu. Gumam Izz Raiyan seorang diri.
“Kau jangan nak menipu lah! Padang jarak padang terkukur apa, tu ha ada cahaya… maknanya ada la rumah dekat sini dan kau sabar boleh tak? Kau ingat aku ni mekanik ke hah? Kalau aku mekanik, tak hingin aku nak jadi PA kau tau… lebih baik aku bukak bengkel aku sendiri!” bidas Izz. Mamat ni kalau start membebel. Memang champion!
Irfan mengunci langkahnya seraya menyimpan iPhone di dalam poketnya. Wajah Izz direnung tajam.
“Malam ni nak tidur mana? Takkan nak tidur dalam kereta!” leter Irfan lagi. Butang lengan baju kemeja berwarna biru lembut itu dibuka, segera disinsing hingga paras siku.
“Nasiblah… nampaknya kita kena tidur dalam kereta malam ni. Ha, apa kata kita pergi rumah orang dekat sini atau masjid ke?” cadang Izz. Bonet hadapan ditutup. Dia membalas pandangan Irfan.
“Kau gila! Nanti orang nampak aku macam mana…kalau nak pergi rumah orang, aku tak nak! Lagipun, kau ada nampak masjid ke kat sini? Aku nampak sawah padi je…” Irfan meliar memandang sekeliling. Rambutnya diraup ke ke belakang.
“Memanglah tak nampak, dah malam…. Tapi kalau ada rumah, mesti ada masjid. Kejap lagi masuk la waktu Maghrib... habis kau tu tak nak solat ke?” Izz bersandar pada kereta sambil memeluk tubuhnya. Payah betul berunding dengan mamat berlagak ni. Hish!
“Aku nak solat tapi kalau orang nampak aku macam mana? Lagipun, masjid pun aku…” kata-kata Irfan terhenti apabila mendengar sayup-sayup azan berkumandang.
Mereka berdua diam sebagai menghormati azan yang kedengaran sedap sekali pada halwa telinga mereka..
“Tu, dah azan… aku rasa masjid dekat-dekat sini je… kita pergi cari lah…” bisik Izz setelah selesai membaca doa selepas mendengar azan.
“Kau pergilah cari, dah jumpa bagitahu aku… aku tunggu dalam kereta…” arah Irfan, Pintu kereta dibuka lalu dia memboloskan diri ke dalamnya.
Izz menggeleng kepala. Pemalas!
“Hati-hati…  ni tempat orang, jangan cakap bukan-bukan…” pesan Izz sebelum dia melangkah pergi meninggalkan Irfan. Izz tersenyum sinis bila melihat riak wajah Irfan berubah.
“Jangan nak takutkan aku lah! Aku tak takut langsung…”jerit Irfan bercakap besar.
Irfan mendengus kuat. Dia berbaring di bahagian tempat duduk belakang sambil bermain game Angry Bird. Hampir setengah jam juga dia berbaring… kemudian dia duduk pula. Cermin tingkap kereta diturunkan sedikit. Panas ya amat! Namun matanya masih melekat pada skrin iPhone. Ish… apasal susah pulak ni!
“Arghh, kalah!” bentak Irfan seorang diri. Jam direnung pada skrin iPhone lalu diletakkan di sebelahnya. Dah pukul 8:20 malam… dari Maghrib sampai nak Isyak dan, mana mamat ni! Irfan memandang ke arah tingkap. Serta-merta mukanya menjadi pucat!


“Ni kalau walid tau aku tak berjemaah di masjid waktu Maghrib tadi, habislah aku… so, aku harus tiba di masjid sebelum walid perasan yang aku tak ada… nasiblah aku dah solat Maghrib dekat rumah tadi…” Aliya Marissa membebel seorang diri. Telekung yang dipakainya diperbetulkan. Lampu suluh dinyalakan. Tangan kanan mengangkat kain baju kurung sehingga paras lutut lantas langkah dipanjangkan. Kalau bakal mak mertua tengok aku angkat kain macam ni, sah-sah tak buat aku jadi menantu. Direject, diblack list tanpa secebis pun rasa kasihan, tanpa aku sempat menonjolkan keayuan  dan kesopanan aku. Menangis belakang pintulah jawabnya! Hahaha…
Aliya berjalan seperti lipas kudung. Dia hampir-hampir tersungkur apabila terpijak batu besar.
“Fuh, nasib baik tak jatuh…” Aliya mengurut dadanya. Pandangan terkunci tatkala memandang hadapan.  Langkahnya diperlahankan. Lampu suluh dihalakan pada kereta di hadapannya. Kereta siapa tu? Hatinya terdetik untuk menapak menghampiri kereta. Aliya memegang cermin tingkap yang diturunkan sedikit.
Glurp!
Irfan sudah berpeluh-peluh. Dadanya berombak kuat. Air liur ditelan berat. Apa tu? Benda putih tu kenapa datang dekat aku!
“Astaghfirullahalazim… lailahaillAllah… bismillahirrahmanirrahim…” Irfan memejamkan matanya seraya mengesot menghampiri pintu kereta di sudut yang bertentangan. Hantu ke tu? Argh!
Aliya tergelak kuat!
Irfan menggigil apabila tawa menampar halwa telinganya. Dia menolak daun pintu kereta dengan kasar lantas berlari sekuat mungkin. Dah tak nampak tanah dah.  Selamatkan diri, itu fokusnya sekarang!
Aliya menutup mulut, alahai, tergelak mengilai pulak!
“Jangan ganggu aku!” jerit Irfan sekuat hati sambil berlari laju. Jantungnya sudah berdegut kencang. Tu lah kau, tadi cakap besar… sekarang apasal kau lari ni… kenapa tak say hai hai dekat makhluk tu… huh! Marah Irfan pada dirinya sendiri.
Eh, mamat ni apasal? Bila masa aku ganggu dia. Aku jengok je kan? Tunggu apa lagi. Kita kejar! Jerit hati Aliya. Dia pantas berlari mengejar mamat yang tidak dikenalinya itu.
Irfan mencuri memandang belakang. Matanya membulat. Dia ikut aku! Makhluk ni ikut aku! Argh… Tuhan tolong jauhkan makhluk itu dari aku.
Oleh kerana terlalu kuat berlari, Irfan akhirnya tersadung kakinya sendiri. Dia jatuh tersembam. Mak aih! Sakitnya…
Haaa, padan muka. Siapa suruh larikan diri dari aku! Aku tengah berjiwa baik ni nak tegur dia, boleh pulak buat hampeh dengan aku.
“Encik… okey… ke tak ni? Yang… encik lari… ni… kenapa?” soal Aliya tercungap-cungap.
Mata Irfan membulat, dia bingkas bangun. Air liur ditelan berat sebelum dia menoleh ke belakang. Perlahan-lahan dia menoleh.
“Arghhhhh!!” jerit Irfan kuat lantas rebah di atas jalan.
Aliya panik. Weh, kenapa dia pengsan ni? Muka aku menyeramkan ke?  Setahu aku muka aku ni dan cun habis! Anak pak imam, wanita idaman setiap jejaka di dalam kampung ni. Boleh pulak pengsan bila tengok aku. Aliya menggaru kepalanya. TERperasan lah pulak. Hehehe…
 Lah, patutlah… yang aku suluhkan muka aku ni kenapa? Memang haruslah dia pengsan. Aliya memukul kepalanya dengan menggunakan lampu suluh. Dia takutkan aku rupanya. Dia ingat aku hantu ke? Hish… dia tak perasan ke yang aku ni ayu… Ahaks, perasan…
“Apa aku nak buat ni?” Aliya memandang sekeliling. Gelap, tak ada orang lalu pulak. Ish! Dia mendekatkan dirinya menghampiri mamat itu. Dia menghalakan lampu suluh pada wajah pemuda itu.
Erkkk!!!
“Macam pernah aku tengok je mamat ni?” Aliya berkata sendirian. Muka pemuda itu disuluh.
Aliya tiba-tiba mendengar bunyi tapak kaki orang berjalan. Pantas dia memandang hadapan. Matanya terbeliak! Walid! Argh!
Izz berlari mendapatkan Irfan yang sudah pengsan terbaring di atas jalan tar. Pipinya ditampar kuat oleh Izz. Apasal kau pengsan ni?!
“Aliya... macam mana kamu boleh ada di sini… kenapa tak pergi berjemaah di masjid?” soal Haji Mahfuz sambil mencerlung tajam memandang Aliya.
Glurp!
“Walid… tadi Aliya memang nak solat dekat masjid, tapi tadi nampak kereta tu…” Aliya menghalakan jarinya ke arah kereta yang berada tak jauh dari situ, “Aliya tengok la, kut-kut la ada orang sakit ke… tapi tiba-tiba mamat ni mencicit lari macam nampak hantu je… lepas tu boleh pulak pengsan…” sambung Aliya lagi.
Alasan tak diterima! Haji Mahfuz masih mengekalkan renungan tajam kepada Aliya. Aliya menelan berat air liurnya. Habislah!
“Encik Izz, apa kata pergi ke rumah pakcik dulu… esok pagi pakcik akan tolong carikan mekanik untuk tengokkan kereta Encik…” cadang Haji Mahfuz.
“Baiklah pakcik… terima kasih…” Izz berbahasa. Wahai pakcik… rumah pakcik jauh tak? Boleh kurus saya kalau rumah pakcik ni jauh… nak angkat mamat ni lagi. Ngomel Izz sendirian.
“Mari pakcik tolong pimpin kawan kamu ni…”
Fuh, lega… terima kasih pakcik sebab sudi membantu saya.
Mereka memimpin Irfan dan terus menuju ke rumah Haji Mahfuz yang yang berada di hujung jalan. Aliya pula hanya mengekori dari belakang. Otaknya ligat berfikir. Wajah mamat tu, aku macam kenal je… tapi aku tengok dekat mana eh?

3 comments:

fromfrirsttoFB said...

Sambung cepat plss!!

Unknown said...

BEST LE CEPATLAH SAMBUNG YA TQ.

Fatin Khalid said...

okey2.. hehe...thanks sbb baca... nanti saya sambung ya.. ;)